Popüler Konular : Meeting the Legend... | Kariyere bir mola... | Bundan böyle düşüner... | Pedalla deniz el ele... | Kötü durum senaryola... | Üç Türk Denizci Kur... |
Kötü durum senaryoları
Naviga
18.06.2020
A | a
Kötü durum senaryoları

Uzun zamandır yelken eğitimi ve tekne kiralama (charter) işiyle ilgileniyoruz. Yıllar içinde edindiğimiz tecrübeler ışığında, deniz üzerinde insanın başına gelebilecek her türlü aksilik, sakarlık ve kazalardan bazılarını sizlerle paylaşalım istedik. Aktaracağımız konular, güneybatı sahillerinde şahit olduğumuz olaylardır.

YAZI ve FOTOĞRAFLAR: SABİNE DEDEOĞLU, TAYFUN ÖZTUNA

Limandan ayrılırken yaşanabilecek senaryolar

1. Marinadan ilk defa ayrılmak üzereyiz. Kıyıdan elektrik aldığımız kabloyu söktük ama üstünde olan adaptörü yanımıza almadık. Her kaldığımız yerde ödünç adaptör bulamadığımız için de elektriksiz kaldığımız oldu. Hoş bizden daha beter duruma düşenler de vardı. Kimler mi? Kablonun tamamını kıyıda unutanlar!

2. Marinadan ilk defa ayrılmak üzereyiz. Pasarella sancak güvertede bir askıya konulacak. Uzun kalası tek başına götürmeye kalktım ve rüzgâr göstergesinin monitörüne çarptım. Camı çatladı…

3. Tonozun ucunun nerede olduğunu kontrol etmedik –tonoz atarken halat battı ama küçük bir şamandıraya bağlı olan tonozun ucu deniz üzerinde yüzdü. Tam çıkarken üzerine gittik, halat pervanemize dolandı. Motor anında sustu ve 10 knot esen rüzgâr bizi yanda duran teknenin başına ve çıpasına sürükledi. Bir kaç yüz euro’luk hasar meydana geldi.

4. Yerimizden çıkarken arka platformun açık kaldığını fark etmedik. Sancağa dönerken, platformun iskele köşesi yanımızda duran teknenin bordasını çizdi.

5. Tam çıkış yaparken içeriye alınması gereken rüzgâraltı ve rüzgârüstü kıç halatlarını bir tanesinin ucu suda kaldı. Fark edene kadar uzamış ve dümen palasına girmiş. Dümen sıkıştı kaldı. Dalmak zorunda kaldık. Allah’tan bu kez savrulup hasara neden olmadık.

Rüzgârüstü kıç halatını çekerken, halatın ucunda bir düğüm oluşmuş ve iskeledeki halkaya sıkıştı. Tekne bir anda kıçını o tarafta attı. Kıçımız o tarafta duran tekneye çarptı, çıpamız rüzgâraltındaki tekneye takıldı.

7. Tam çıkarken teknenin başı dönerken dümeni toparlamayı unuttum ve teknenin kıç korkuluğu karşıda bağlı olan teknenin çıpasına takıldı. Korkuluk ciddi şekilde yamuldu.

8. Yerimizden ayrılıktan sonra kıç halatları toplarken biri dümen dolabına girmiş ve sıkışmış. O anda dümen sancak alabanda idi ve bu yüzden dümeni toparlayamadım...

9. Tonozu bırakırken başüstü elemanı sancağa iskeleye bakıp kontrol etmemiş. Tam yerimizden çıkarken başka bir charter teknesi de çıkmaya başladı ve bizim bordaya çarptı….

10. Bağlama yerinden çıktıktan sonra başka bir teknenin gergin tonoz halatına fazla yakın geçtim. Salmamız o tonoza takıldı ve bizim tekne sapanla fırlatılmış gibi arkaya doğru gitti. Tekne geri giderken o an panikle dümeni yanlış tarafına çevirdim ve orada duran tekneye çarptım.

11. Çok sıkışık bağlama yerimizden çıkarken başka bir tekneye çok yaklaştık. Tekne çarpmasın diye bir arkadaş öne fırladı. O arkadaşımız ayakkabısını giymemişti ve o hızla vardavela punteline serçe parmağı çok kötü çarptı ve maalesef kırdı.

12. Dar bağlama yerimizden çıkarken sancağa döndük. İskele kıç omuzluğa usturmaça asmamıştık. Tekne dönerken yan tekneye çarpmasın diye bir arkadaşımız elle müdahale etmeye çalıştı. Yalnız bizim bimininin krom ayağı yan teknenin çarmıhına gelince elini aradan çıkaramadı ve sıkıştı.

13. Yukarıda anlattığımız olaydan sonra telsizle yardım çağırmak için bir arkadaş içeriye koştu. Merdivende kaydı ve çok kötü bir şekilde kamaraya yuvarlandı. Bir omurgası kırıldı.

14. Usturmaçaları söküp iskele portuca koymak istedik. Emniyet lastiği bağlamadık ve portuç kapağı birinin ayağına düştü. Az kaldı başparmağı kopuyordu.

15. Bir arkadaşımız havuzluktaki portuç kapağını kapatırken başka bir arkadaş güverteden havuzluğa atlamak istedi. Tam da kapatılmak istenen kapağın üzerine! Az daha kapatmaya çalışan arkadaşımızın parmaklarını koparacaktı… Şansımıza arada bir terlik kaldı ve tampon gibi yükü aldı. Şok dışında fazla sıkıntı olmadı.

16. Portucu biraz fazla doldurduk. Kapağı zorla kapatmaya çalışırken, tüm menteşeler patladı.

Yelken seyrinde yaşanabilecek senaryolar

1. Marinadan çıkış aldıktan sonra direkt yelken yapalım dedik. Sarma ana yelkenimiz yarım boy açtıktan sonra direk içinde sıkıştı. Ne tekrar kapatabildik ne de tam açabildik. Keşke marinada deneseydik….

2. Kiraladığımız teknenin bumba altında direk dibinde ana yelken sarma vinci vardı. Ana yelkeni kapatmak için vinç kolu ile kolay sarılıyor diye biliyorduk. Bilmediğimiz: ‘free’ pozisyonda kapatmaya çalışırken rüzgâr bastı ve ana yelken tekrar açıldı. O anda vinç kolu deli gibi döndü ve elime çok sert bir şekilde çarptı. Elimi kırabilirdi.

3. Sarma ana yelkeni açarken alt yaka gergisi vinçleyerek  gerdik -ana yelken ıskota köşesi bumba üzerinde siyah bandına kadar çekmeye çalıştık- çatır çatır ve pat diye ana yelken ıskota köşesi koptu! Bu nasıl olur? Bu yelken orijinalden daha küçükmüş ve o banda kadar artık gelmiyor. Çekerken gerginliğine biraz takip etseydik kiralama şirketi ile papaz olmazdık.

4. Bütün hafta güzel esti. Sarma ana yelken açarken dümenci rüzgâr tam kafadan aldı. Patır patır açtık yelken. Rüzgâr olmasına rağmen yelken direkten çeke çeke zor çıktı. Sonra vinç kolu ile germek gerekti. Vinç kolu bulamadım ve bu iş biraz fazla sürdü. Bütün hafta başka biri yaptı bu işi ve hiçbir zaman hızlı olmadı. Sonuçta bunu bir kere fazla yaptık galiba, son günümüzde güngörmez yakasında bir yırtık olmuş.

Sarma ana yelken açma ve kapama o kadar kolay değilmiş, trikleri var diyorlar ama biz bilemedik. Keşke bu konuda bilen birinden bilgi alsaydık.

5. Sarma ana yelken açarken problem olmadı ama kapatırken pupa palangası gergin değildi ve o yüzden yamuk sarıldı. Tekrar açtığımızda bu defa iyice sıkıştı.

6. Başka bir zamanda balenli bir ana yelkeni olan tekne ile çıktık. İlk defa ana yelkeni basacağız. Bizden biri direk dibine gitti ve mandarı direkten çekmeye başladı. Başka biri piyanodan mandar boşunu aldı. Hızlı hızlı çektiler. Mandarı en sona kadar vinçlediler. Çatır çatır. Yalnız: ne pupa palangasını açık bıraktık ne de ana yelken ıskotasını gevşettik. Vallahi mandarı kopardık.

7. Balenli ana yelken basmaya çalıştık. Yarısı kolay çıktı yukarıya, sonra zorladık. Mandarı vince koyduk ve kol ile çektik. Fark etmediğimiz şey: camadan halatların kilidini açmadığımız için ikinci camadan halatı yelken güngörmez yakasını tuttu ve yukarıya çıkmasına izin vermedi. Yelken yırtmadan fark ettik neyse ki.

8. Balenli ana yelken basarken güzel rüzgâr esti. Yelkeni bir kaç metre yukarı çektikten sonra ikinci balen lazy jack ipine takıldı. Çekmeye devam ettik. Nasıl oldu bilmiyoruz ama balenin cebi açıldı ve balen fırladı gitti.

9. Ana yelken bastıktan sonra pupa palangasını germeye çalıştık. Bumba denize paralel olsun diye. Elle çekemedik, vince sardık, vinçledik. Balençinaya bakmadım, önceki akşamdan balençina çekili kalmış. Bumbayı aşağıya aldım ama balençinayı kopardım.

10. Cenova açarken sarma halatı vardaveladan çözmeyi unuttuk. Cenovayı biraz açtıktan sonra rüzgâr içine bastı ve hızlı açıldı. Halat vardavela üzerinde karıştı.

11. Bir sonraki şeyler cenova açarken sarma halatı vardaveladan çözdük ve havuzluğa attık. Bu defa bir vinç kolu halat halkaların içine girmiş ve vinç kolu fırlamış gitmiş denize. İyi ki kimsenin kafasına gelmemiş bu kol.

12. Cenova açarken sarma halatını yine düzgün hazırlamamışız. Rüzgâr basar basmaz halat kilidin önünde karışmış, sıkışmış. Halatı çözmeye çalışırken bir an halat kaçmaya başladı ve elimi yaktı. Keşke eldivenleri giyseydim; sarma kilidini emniyete de alsaydım işimi daha kolay yapardım.

13. Cenovayı ilk açarken rüzgâraltı ıskotasını yanlış yöne sardım vince. Çekerken farkına vardım. Düzelttiğimde halata rüzgârdan dolayı yük bindi. Elimle artık çekemedim. Elimdeki vinç kolunu da koyamadım. Cenovayı yerine getirmek birkaç dakika sürdü. Rüzgâr basa basa geldi, cenova yapraklandı, sonuçta cenovanın güngörmez yakası yırtıldı.

14. Sarma cenova açmak için dümenci rüzgârı kafadan aldı. Sancak ıskotayı çekerken çıkarttık. Cenovayı tam açtıktan sonra vinçlemeye başladık. O anda rüzgâr ters bastı. Biz sancak ıskotayı vinçlemeye devam ettik. Cenovanın güngörmez yakası direkteki silyon fenerine takıldı. Hâlâ fark etmediğimiz için yelken yırtana kadar vinçledik. O gün ve sonraki gün yelken yapamadık. Yelkenin tamire gitmesi gerekti. En azından silyon fenerini koparmadık. Bu da olabilirdi.

15. İlk orsa çektiğimizde performanslı bir tramola atalım dedik. Herkes hazırlandı. Alesta-tramola ve dümenci 90 derece döndü. Baştan heçi tam doğru kapatmamışız. Cenova ıskotası heçin altına girmiş ve tramola atarken heçi de götürdü. Heç kopmuş ve camı kırılmış. Aynı cenova ıskotası, bağlı olmayan kakıçımızı da denize götürdü. Ne tramola idi!

16. Biz iyi biliyoruz diye performanslı bir tekne kiraladık. Cenovası bayağı büyüktü. İlk tramolayı çok iyi atamadık. Dümenci hızlı döndü, ıskota geç bırakıldı, diğer arkadaş ıskotayı elle yeterince çekemedi. Tam gaz vince asıldı ama öne bakmamış. Büyük cenovanın bir parçası vardavela dışında kaldı ve vinçlerken oraya sıkıştı. Hâlâ farkına varmayınca ve alt yaka gergisini yırtına kadar ıskotayı vinçledik… Keşke doğru dürüst bir kurs alsaydım, daha ucuza gelirdi!

Bu kadar mı oluyor diyorsunuz; evet bu kadar da olabilir, aslında bunlar sıkça olanlar ve hemen aklımıza gelenler. Daha neler var neler; sizin başınıza da gelebilir. Önümüzdeki sayıda demir atacağız; bakalım neler ters gidecek? O zamana kadar kendinize iyi bakın! İyi seyirler, iyi tatiller.

sollareyelkenakademisi.com

06 Temmuz Fırtına

09 Temmuz Çark Dönüşü Fırtınası

11 Temmuz Bevarih rüzgarları sonu

16 Temmuz Fırtına (2 gün)

18 Temmuz Sıcakların artması

26 Temmuz Kara Erik Fırtınası

TAKVİM

NAVİGA ÜYELİK
okuyucu@navigamagazin.com Adres: Kalamış Fener Cad. İskele Sok. (Gamze Sok.) No: 2 Kalamış 34025 Kadıköy-İ