Popüler Konular : Güvenilir ve deneyim... | Ocak 2021 Navigasyon... | İlahi adadan dalış-t... |
İlahi adadan dalış-tırmanış cenneti (Patmos-Kalimnos)
Naviga
11.01.2021
A | a
İlahi adadan dalış-tırmanış cenneti (Patmos-Kalimnos)

Mora Yarımadası, İon Adaları, Kuzey Sporadlar, Andros, Tinos derken vizemizdeki 90 günlük sürenin azadığını fark ettik. Bu nedenle bizim kıyılara biraz daha yakın olalım dedik ve önce Patmos’a, sonrasında Kalimnos’a kırdık dümeni.
Yazı ve fotoğraflar: Sema Akgün ve Erhan Öztürk

Güçlü Ege melteminin izin verdiği bir hava penceresi ile saat 19:30’da Tinos merkezden demir alıp yola çıktık. Patmos’a sabah ulaşıp rahat rahat yer bulmak amacıyla limandan akşamüzeri ayrılıp gece seyri yaptık.

Patmos
Tinos’tan uzun bir seyirle, 13 saatte 74 mil yol yaparak, Oniki Adalar’ın en kuzeyindeki, kutsal ada sayılan ve Ege’nin Kudüs’ü gibi olan Patmos’a ulaştık. Gece motor seyriyle başlayan yolculuk, sonrasında keyifli bir yelken seyrine dönüştü ama son iki saat rüzgâr kesilince, ölü dalgaların arasında biraz hırpalanarak da olsa saat 08:30 gibi ilahi ada Patmos’un güneydoğusundaki Groikou Koyu’na (37° 18.002’ K-26° 33.684’ D) vardık. Burada 5 euro karşılığında bir tonozun şamandırasına

bağlandık. Bütün günümüzü yüzerek ve dinlenerek geçirdik. Ertesi sabah önce 3,5 mil kuzeydeki Meloyi Koyu’nda yüzme molası verdik sonrada 1 mil kuzeydeki Agriolivadhiou Koyu’nda yüzdük. Akşam üstü de gecelemek için Yeoryios Koyu’nda (37° 20.586’ K-26° 32.635’ D) demir attık. Tüm bu koylar batılı rüzgârlara kapalı ve rahatça alargada kalınabilir. Buralarda kuzeyli havalarda da demirlenebilir. Eğer doğulu bir hava geliyorsa adanın batısındaki Merikha ve Stavaros koyları düşünülebilir.

Sabah yüzme faslından sonra 3,5 mil güneye inerek adanın merkezi konumundaki ve tüm deniz ulaşımının sağlandığı Skala Limanı’ndaki (37°  19.685’ K-26° 32.635’ D) Patmos Skala Marina’ya demir atarak kıçtankara bağlandık. Yaklaşık 40 tekne kapasiteli bu marina aslında Patmos Limanı’nın kıyısı. Ancak özel kişilerce işletildiği için marina kimliği almış. Burası ile ilgili önemli bir uyarı; elektrik ve özellikle su çok pahalı. Dolu depoyla gitmekte fayda var.

Skala Limanı tavernaları, kiliseleri ve rengarenk dükkanlarıyla çok sevimli bir balıkçı kasabası. Küçük çakıllı kum plajından rahatlıkla denize girmek mümkün. St John Manastırı’nın bulunduğu, hatta sadece manastır ve ona hizmet veren insanlar için yapılmış olan merkez yani Chora, Skala’nın 3-4 mil yukarısında bulunuyor. Chora’ya yürüyerek çıkmak da mümkün ancak bu çok ciddi bir tırmanış. Saatleri uygunsa otobüs (2 euro/kişi) ile çıkabilirsiniz ya da bizim yaptığımız gibi 7-10 euro bir taksi ile gidebilirsiniz. Chora sizi yeldeğirmenleri ile karşılıyor ve özellikle gün batımında ortaya çıkan muhteşem renklerle enfes körfez manzarası, fotoğrafik görsel bir şölen sunuyor.
Kasabanın müthiş mimari ve görsel zenginlik sunan sokaklarına daha ulaşmadan, manastırın haşmetli yüksek binalarını görüyorsunuz. 2000 yıl önce St John the Divine, Skala’nın hemen üzerinde bir mağaraya kapanıp gelen vahi ile kutsal kitap olan ‘The Book of Revolution’ı yazıyor (İncil’in bir bölümü). Bundan bin yıl sonra Bizans imparatoru Alexis I. Komninos, St John anısına bu manastırı yaptırıyor. O günden bu güne ara vermeden ibadete açık olan Ortodoks Saint John Manastırı Hristiyan dünyası için çok önemli bir ibadet, dinsel eğitim ve haç yeri oluyor. Bu manastır nedeniyle Patmos Adası Hristiyan aleminde ‘Holly Island’ olarak anılıyor. Her sene binlerce Hristiyan hac için buraya geliyormuş.

Bahçe, kilise ve müze/hazine bölümlerinden oluşan bu manastır kompleksinin izin verilen bölümleri 4 euro karşılığında gezilebiliyor. Biz de Patmos’a ilk gelişimizde kapalı olduğu için gezemediğimiz (haftanın belli günleri ziyarete kapatılıyor) bu muhteşem manastırı hayranlıkla dolaştık ve rahipleri bile kızdıracak kadar bol fotoğraf çektik.
Bu kiliseden biraz aşağıda olan Aziz John’un kitabını yazdığı Apokalipsis Mağarası da hem hac için hem de turistik amaçlı gelenlerin en önemli ziyaret yerlerinden sayılıyor.
Chora’nın sokak içleri de kendine özgü mimari yapısı ile çok ilginç. Bu muazzam dar sokaklarda kendinizden geçiyor ve neredeyse her yeri, her orijinal kapıyı fotoğraflamaya çalışıyorsunuz. Patmos’ta demirlediğimiz her koyda birkaç beach var ve hepsi de tamamen doluydu. Teknesiz gelecekler için Skala’dan her beach’e otobüs olduğunu da belirtelim.
Bu kutsal adada koyları ve merkezi ile birlikte dört gece kaldıktan sonra, 27 mil ilerdeki Kalimnos için yola çıktık… Ertesi günü Kalimnos’ta koylarda geçirebilmek için Patmos’tan saat 23:00 gibi ayrıldık. Biz gece seyrini seviyoruz. Böylece ertesi sabah ulaştığımız birçok limanda rahatlıkla yer buluyor ve hatta aynı gün adayı da gezecek zamanımız kalıyor.

Kalimnos Adası
Hedef Kalimnos merkez liman olsa da çok uykumuz geldiği için sabaha karşı 04:00’te Sikati Koyu’na (37° 03.565’ K-26° 57.046’ D) girdik ve köyün tam karşısına demir attık. Biraz uyuduk. Burası müthiş şirin bir koy ama kuzeyli havalarda düşünemiyorum; uzak durun dostlar. Ayrıca zaman zaman içeri soluğan giriyor ve çok rahatsızlık veriyor.
Öğlen hareket ettik ve önce Vathy Koyu’nda (36° 58.416’ K-27° 01.776’ D) bir yüzme molası verdik. Rıhtımla karşı kıyı arasındaki çok dar bir mesafesi olan bu koyda kısa demir atıp kıçtankara olabilirsiniz. Şirin kasabayı hızlıca dolaştık. Bu ince uzun koyu yukarıdan fotoğraflamak için yeniden karadan gelmeye karar verdik.
İki saat sonra demir alıp hareket edip 11 mil güneydeki Kalimnos merkez limana (36° 57.001’ K-26° 59.118’ D) sahile kıçtankara bağlandık. Görevli önce almak istemedi çünkü 100 teknelik Rodos Rallisi (21-23 Temmuz) gelecekmiş ve tüm limanın 19-20’si gibi boşaltılması gerekiyormuş. Hava özellikle o günlerde sert olacak diye biraz ısrar ettik ama görevli sadece iki geceye zorla müsaade etti. İki-üç gün sonra büyük bir hava gelecek olmasına rağmen izin koparamadık ve üçüncü gün ayrılmak zorunda kaldık.

Adını ilahi varlıklardan olan Titan Kalidnos’tan alan bu ada 1522’den 1912’ye kadar Osmanlı hakimiyetinde ve 1947’ye kadar da İtalyan hakimiyetinde kalmış. Adanın mimarisinde bu farklı kültürlerin izleri görülebiliyor. Kalimnos’un merkezine Pothia deniyor ve sokak aralarındaki şirin iki katlı, kapıları ve pencereleri maviye boyalı Yunan mimarisindeki evler, tavernalar, hediyelik eşya satan dükkanlar, sünger dükkanları, denizcilik müzesi, arkeoloji müzesi, sahildeki tavernalar, burayı renklendiriyor. Kalimnos, Yunan süngerciliğinin en önemli merkezlerinden birisi. Hatta buraya sünger dalgıçlarının adası deniliyor. Ancak 1995 yılından sonra; 2000’den fazla tırmanış rotası ve buna izin veren dağ yapısı ile dünyanın en önemli kaya tırmanış merkezlerinden biri durumuna gelmiş; bu da adanın en büyük gelir kaynağı olmuş. Nisan, mayıs, eylül ve ekim ayları bu spor için en uygun tarihler, hatta her sene dünya çapında kaya tırmanışı festivali yapılıyor. Ayrıca dalış turizmi de oldukça gelişmiş ve birçok dalış noktasıyla popüler hale gelmiş.
Burada da araba kiralayıp adanın altını üstüne getirdik. Diğer Yunan Adaları’ndan farklı olarak burayı biraz bakımsız bulduk. Alışık olmadığımız çöp dolu, kirli sokaklar, pek de korunamamış karmaşık mimarisi, bozuk yolları görünce şaşırdık. Önce Chora’ya gittik, dar sokak aralarında dolaşıp mavili beyazlı evlerin fotoğraflarını çektik. Ve buradan yukarıdaki kaleye zorlu bir tırmanış yaptık. İyi kondisyon gerektiriyor ve araba yolu yok ama manzara harika.

Buradan Panormos, Linari ve Kamari’yi gezerek Mirties’e geldik. Plajları ve küçük bir limanı olan Mirties’in karşısındaki Telendos Adası ve plajları muhteşem görünüyordu. (Bu küçük Telendos Adası’na biz zaman darlığından gidemedik ama önündeki plajda alargada birçok tekne vardı, sanırım iyi bir demir yeri). Buradan çok zevkli bir sahil yolu ile Arginondas Koyu’na geldik ve yüzme molası verdik. Panormos’tan buraya gelinceye kadar defalarca durup kaya tırmanıcılarını seyrettik, onları seyrederken heyecanlandık. (Aslında ben de denemek istedim ama Sema’yı korkutmamak için vazgeçtim. Pek çok riskli hobim ve adrenalin dolu uğraşlarım olmasına rağmen bugüne kadar hiç denememiştim, aslında tam da bana göre bir spor, her tarafından adrenalin akıyor.) Nerdeyse her kayaya tırmanıyorlar. Sadece gölge olması gerekli.

Yolda Skalia Köyü’nü de gezerek Emborios’a geldik ve yemek molası verdik. Burası da müthiş bir plaj ayrıca tonozda çok sayıda tekne vardı. Önce biraz yüzdük sonra kıyıdaki tekneciler ve balıkçılar arasında ünlü olan Captan Kostas Taverna’da yine Yunan mutfağından ne bulduysak yedik. Hem makul fiyatlıydı hem de lezzetler müthişti ve yemek Türk usulü lokma ile tamamlandı. Yemekten sonra sırasıyla Palionissi Koyu ve plajı, Metochi Köyü, Stavros ve Vathi’yi gezdik. Vathi’de bir yüzme molası daha yaptık, yukarıdan koyun panoromik görünüşünü fotoğrafladık ve Pothia’ya doğru sahilden gelirken Nikolaou Koyu’ndaki büyük balık çiftliklerini gördük. Hemen yakınlarında yem ve balık fabrikaları vardı. Denizde ve kıyıda çok büyük bir alanı kapatmışlardı.
Pothia’ya gelince zamanımızın da olduğunu görüp güneydeki Vlikhadhia’nın köy, koy ve plajını gezdik. Burada da kıyıda küçük bir rıhtım ve alargada çok sayıda tekne vardı. Sonra yine Kalimnos merkeze döndük. Teknemizin bağlı olduğu rıhtımın önündeki tavernada günü sonlandırdık.
Artık fırtına yaklaşıyordu. Rodos Cup tekneleri geleceği için buradan ayrılmamız gerekiyordu ve fırtınayı geçirmek için bize güvenli bir yer lazımdı. Daha önce de sert havalarda kaldığımız Pserimos Adası’nın Maratho Koyu’nda karar kılıp sabah erkenden halatları çözüp Kalimnos’tan ayrıldık.
Selametle…

17 Ocak Fırtına (2 gün)
23 Ocak Fırtına
25 Ocak Kış Şiddeti Fırtınası
28 Ocak Ayandon Fırtınası (2 gün)
30 Ocak Zemherinin Sonu
31 Ocak Balık Fırtınası

TAKVİM

NAVİGA ÜYELİK
okuyucu@navigamagazin.com Adres: Kalamış Fener Cad. İskele Sok. (Gamze Sok.) No: 2 Kalamış 34025 Kadıköy-İ